Biz Sizi Arayalım

0212 618 04 04 0212 618 04 06

Insurtech’lerde yapay zeka rüzgarı

Yapay zekayı gittikçe daha iyi kullanmaya başlayan insurtech’ler, sigortacılığı değiştirmeye aday uygulamalar geliştiriyor. Ülkemizde çeşitli ve bazısı çok eğlenceli benzetmelere konu olan “Uber mi? Sarı taksi mi?” tartışmaları yürürken dünyanın doğu kıyısında, Pasifik’in öbür yanında Uber’in 24 bin adet otonom araç alımı konusunda Volvo ile anlaşma yapması konuşuluyor, bir diğer rakibi Google’ın sahipliğindeki Waymo’nun Chrysler ile 62 bin adet ticari araç alımı ve bunların otonom hale getirilmesi konusunda anlaştığı haberleri yayılıyordu.  Bir önceki sayımızda Narrow AI (dar yapay zeka) olarak tanımladığımız, son derece sınırlı ve sadece belirli görevleri yerine getiren yapay zekanın belki de en popüler ürünü otonom araçlar. Hatta otonom araçlar için daha doğru tabir, sınırlı görevleri yerine getiren birden fazla yapay zekanın orkestrasyonu olabilir. Yapay zeka ve sigorta ilişkisi, yapay zekanın sigortacılık üzerinde yaratacağı tehditler kadar fırsatlar da barındırıyor. Bir tarafta Harward Business Review’e göre 2035 yılında 250 milyon otonom araç sokaklarda dolaşırken toplam sigorta pazarında %10 üzerinde bir küçülme yaşanması muhtemel bir öngörü olarak dururken, diğer tarafta sigortacılar için bir fenomen olma yolunda ilerleyen ve kurulduğu 2015 yılından bugüne 100 milyon dolara yakın yatırım alan, kullandığı yapay zeka teknolojisi ile 3 dakikada poliçe kesip, hasar onaylayan Lemonade gerçeği bulunuyor. Yapay zeka şu an dünyada 2 binin üzerinde start-up’ın kuruluş sebebi. Bu girişimler yapay zekanın çeşitli yeteneklerini kullanırken hayata dair gerçek problemleri çözmekle uğraşıyorlar. Insurtech alanındaki girişimlerde de sektörün dertlerine hem kullanıcı düzeyinde hem de iç süreçler tarafında çözüm getirmek isteyen ve çarpıcı işlere imza atanlara rastlamak mümkün. Bunların bir kısmı için geleceği domine edecek sigorta markaları demekse henüz yolun başındayken bile çok mümkün. Biz burada her zamankinden farklı olarak AI bunun neresinde sorusuna cevap arayacak ve bu girişimlerin kullandığı teknolojileri ve nasıl yaptıklarını yorumlayacağız. Lemonade, yapay zekanın en popüler ve yaygın alanlarından biri olan Chatbot teknolojisi ile ön plana çıkıyor. Yapay sinir ağı algoritması üzerine inşa ettikleri chatbot 7/24 poliçe üretim ve hasar onayını 90 saniye içerisinde tamamlanmasını sağlıyor. Üstelik bu süre içerisinde Benford Yasası denilen bir algoritmayı Sinir Ağı algoritması ile hibritleyerek “fraud detection” (suistimal tespiti) özellikli bir yapay zekadan geçiriyor ve hasar ihbarındaki olası suistimalleri analiz ediyorlar.   Captricity, en etkileyici yapay zeka işlerinden birine imza atıyor. Dünyanın her tarafında onlarca OCR (Optik Karakter Tanıma) çözümüne rastlamak mümkünken bu insurtech son derece zorlu bir alana yapay zeka ile giriş yaparak el yazısı ile doldurulmuş bir evrakı doğrudan dijital hale getirip okuyarak yapay zekaya yorumlatma işini yapıyor. Bu çarpıcı girişimin girdiği alanı elle doldurulmuş bir kaza tespit tutanağının bir yapay zeka tarafından okutularak hasar onay veya reddine karar verilmesi şeklinde özetleyebiliriz.  Zendrive, sigorta sektörünün çokça duyduğu ve hala değerinin altında ilgi gören telematik, ‘sürdüğün kadar öde’ alanına girmiş bir insurtech. Onu diğerlerinden ayıran ise kullandığı makine öğrenmesi teknolojisi ile topladığı verileri aksiyona çevirilebilir veri olarak sürücüyle paylaşması. Belirli bir caddedeki trafik kazası oranlarının arttığını öğrenen zendrive’in yapay zekası size o sokağa yaklaştığınızda, “Bu sokağa girmezsen iyi edersin” diyebiliyor. Üstelik girişim, sahip olduğu büyük veri sayesinde her 100 araç kullanımının 88’inde araç kullanırken telefona bakıyorsanız “yapmayın” gibi çok etkili mesajlar da paylaşıyor. Cape Analytics gibi bir insurtech girişimine sahipseniz, makine öğrenmesi ve bilgisayar görüntüleme odaklı yapay zeka araçlarını kullandıkları için ABD’de yer alan tüm konutların çatılarını analiz edebilir, risk sınıflarını belirleyebilir ve hatta güneş paneli gibi çok yaygın kullanım alanı olan bir ürünün sigortası için risk analizi yerinizden kalkmadan yapay zekaya yaptırabilirsiniz.  Tractable, Google’ın bir resim yüklediğinizde size benzeri resimleri göstermek için kullandığı derin öğrenme algoritmasına benzer bir algoritma kullanarak, aracınızla kaza yaptığınızda aracınızın resmini çekersiniz kaç paralık bir hasar olduğunu tahmin eden bir yapay zeka sunuyor.  Lapetus, çıtayı daha da yukarı çekerek bir hasar ile ilgili ya da başvuru formlarında yaptığınız beyanlarınızdaki doğru söyleme oranınızı derin öğrenme algoritmasını kullanarak yüzünüzden, evet yanlış anlamadınız, yüzünüzdeki ifadeden anlıyor. Yüz tanıma ve bilgisayar görüntüleme teknolojilerini ve yapay sinir ağır algoritmasını yüzünüzden yalan söyleyip söylemediğinizi anlamak için kullanan bu girişim, o kadar da kolay yalan söylememeniz için kendini adamış durumda.